Jak zmieniać?

Zmiany – jakiekolwiek – są trudne, stresujące i… nie każdy je lubi. Ten ostatni czynnik sprawia, że wprowadzanie zmian, które dotyczą nie tylko nas, indywidualnie, ale większej grupy ludzi  (np. zespołu w pracy, całej organizacji, naszej rodziny) staje się niejednokrotnie drogą przez mękę. Czujemy potrzebę zmiany, ale co zrobić, żeby inni też ją poczuli? Jak zmieniać efektywnie i jak zachęcać do zmiany? O tym właśnie mówi Jurgen Apello w książce „Jak zmieniać świat?”

jak zmieniacEbook ma tylko 87 stron, ale jakże inspirujących! Apello jest również autorem książki „Zarządzanie 3.0.”, w której opisuje nowe, efektywne metody kierowania zespołami. Opiera się na metodykach zwinnych (agile), ale niech Was nie zrazi, jeśli nawet nie wiecie, co to jest.

Wracając do „Jak zmieniać świat?” – książka porusza kilka ważnych kwestii, które warto wziąć pod uwagę w procesie wprowadzania zmian: system, w którym się znajdujemy, ludzie, z którymi pracujemy, stymulowanie sieci oraz zmiana środowiska.

Nie będę teraz opisywać całej książki – nie jest długa, więc po prostu przeczytajcie. Chciałabym jednak, tak dla smaczku, powiedzieć Wam o schemacie, który proponuje autor w kwestii inicjowania zmian.

Model nazywa się ADKAR i oznacza kolejne kroki w procesie wywoływania chęci, a potem realizacji zmiany.

A (awareness) – świadomość potrzeby zmian. Aby zapoczątkować zmianę, ludzie przede wszystkim muszą być świadomi potrzeby zmiany. Zazwyczaj wygodnie nam jest tkwić w starych nawykach, w znanym środowisku, bo, nawet jeśli coś nam nie pasuje, to wiemy, czego możemy się spodziewać i czujemy się bezpiecznie. Zastanów się więc, jak chcesz ją zakomunikować i w jaki sposób, Ty chcesz dać przykład innym. Jak chcesz pokazać, że ta zmiana jest ważna i jakie z niej można odnieść korzyści?

D (desire) – chęć zmiany. Według Jurgena Apello, często utożsamiamy ze sobą pojęcia „ważne” i „pilne”. Dokładniej – za ważne uznajemy wszystko to, co jest „pilne”. Jak wiemy, nie zawsze tak jest. Jednak, chcąc wprowadzić zmianę w grupie ludzi, musimy wziąć pod uwagę właśnie taką tendencję. Zatem, aby wywołać chęć zmiany pomyśl, co musisz zrobić, aby wywołać poczucie „pilności zmiany”?

K (knowledge) – wiedza potrzebna do zmiany. Sama świadomość i chęć nie wystarczą. Musisz odpowiednio powiedzieć ludziom, co mają zrobić, aby zmianę wprowadzić w życie, a także o tym, jaki ma być stan docelowy. Zaplanuj zatem, kto ma im tę wiedzę przekazać i w jaki sposób (dać książkę, zrobić warsztat, pokazać prezentację?)

A (ability) – umiejętność wprowadzania zmiany. Sama wiedza nie wystarczy. Potrzebna jest praktyka, ćwiczenia, nowe narzędzia i przestrzeń. Niekiedy i to nie wystarczy, bo pojawiają się przeszkody. Co wtedy zrobisz? Weź pod uwagę powyższe czynniki, ponieważ to one będą potrzebne przy nauce nowych umiejętności.

R (reinforcement) – utrwalanie zmian. Ten czynnik jest niezwykle ważny, ponieważ często brak systematyczności i powtarzania nowo nabytych umiejętności sprawiają, że wracamy do stanu bazowego. Tu polecam lekturę jednego z moich pierwszych wpisów na blogu „Na początek… powtórka” – o tym, jak efektywnie się uczyć = utrwalać zmiany.

I tak dotarliśmy do momentu, gdzie pozostaje zapytać: Jaką zmianę chcesz wprowadzić w swoim otoczeniu? W jaki sposób możesz sobie w tym pomóc realizując poszczególne punkty ADKAR?

change-1245949_1280

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *