Poskromić czas – powarsztatowo

W ubiegły piątek, 12 lutego, na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu, miałam przyjemność prowadzić warsztaty o dla mam, które planują powrót do pracy po urlopie macierzyńskim/wychowawczym. Tematyka dotyczyła kształtowania nawyków, samodyscypliny oraz planowania. 2 grupy wypracowały bardzo ciekawe wnioski, które prezentuje Wam poniżej.

Zaczęłyśmy od kształtowania nawyków. Powiedziałyśmy sobie, że każdy nawyk odbywa się według schematu: wskazówka, zwyczaj, nagroda. Jest to pętla nawyku, a pisze o niej bardzo dokładnie Charles Duhigg w książce “Siła nawyku”.

IMG_5284  IMG_5278

Później analizowałyśmy trudne nawyki i myślałyśmy, jak je zmienić:

IMG_5283 IMG_5277

Następnie zastanawiałyśmy się nad korzyściami, jakie daje nam samodyscyplina:

IMG_5279 IMG_5281

… i co trzeba zrobić, aby rozpocząć pracę nad samodyscypliną:

IMG_5282 IMG_5280

Zgodziłyśmy się jednak, że nawet robiąc postanowienia i będąc świadomymi korzyści, jakie daje nam samodyscyplina, nasza motywacja do działania często spada. Jest to spowodowane różnymi okolicznościami, czynnikami, na które jednak możemy mieć wpływ:

IMG_5287 IMG_5275 IMG_5274 IMG_5273 IMG_5286

Jednym z rozwiązań, które zapobiega spadkowi motywacji, a przyczynia się do kształtowania samodyscypliny jest planowanie. Planujemy na różne sposoby:

IMG_5276 IMG_5285

Zaplanowałyśmy kolejny tydzień i okazało się m.in., że odpoczynek też można, a nawet trzeba planować. Pomaga to zlikwidować wyrzuty sumienia, że w tym czasie mogłabym zrobić coś “pożytecznego”, bo ten właśnie czas ma być poświęcony na relaks, który doda nam energii, cierpliwości, uśmiechu…. No same plusy :)

Na koniec krótko omówiłyśmy ćwiczenie “Sabotażyści celów”, przydatne w sytuacjach, gdy na drodze do celu, ciągle coś nam przeszkadza, a dostępne tutaj.

Dziękuję za zaangażowanie i życzę powodzenia we wdrażaniu nowych umiejętności w życie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *