Skuteczne postanowienia

Dzisiaj przedstawię Wam kilka prostych zasad, które pomogą wytrwać w poczynionych postanowieniach. I nie chodzi tu tylko o te noworoczne 😉

Na początek jednak trochę teorii. Nasze postanowienia zazwyczaj wymagają systematyczności, nie są jednorazowymi zdarzeniami, trwają w czasie. Zatem, aby faktycznie je realizować, muszą “wejść nam w krew”, czyli stać się nawykiem. Charles Duhigg, reporter magazynu “New York Times”, autor książki “Siła nawyku” przyjrzał się wielu badaniom, zestawił je z wydarzeniami, które faktycznie miały miejsce i doszedł do ciekawych wniosków. Otóż nasze automatyczne zachowania, czyli nawyki, można opisać jako schemat nazwany “pętlą nawyku”.

Mamy więc wskazówkę – coś co mówi naszemu mózgowi, że powinien przejść w tryb automatyczny i rozpocząć konkretne działanie, następnie pojawia się zwyczaj, czyli zachowanie, emocja, tok myślenia, by w końcu otrzymać nagrodę – czy to w postaci materialnej, czy “zwykłej” satysfakcji.

Idąc tym torem i będąc już świadomymi tego, jak to wszystko działa, warto sobie zaprojektować nasze postanowienie. Weźmy za przykład codzienne zdrowe śniadania. Na początek określmy i zapiszmy, co to znaczy “zdrowe”. Jakie produkty mają pojawić się na stole, a które wykluczamy. (Może mamy książkę kucharską która w tym pomoże?) Następnie zadbajmy o to, aby w lodówce znalazły się odpowiednie “wskazówki”. W tym celu już podczas zakupów warto mieć pod ręką konkretną listę i w wybrane dni tygodnia odwiedzać sklep i uzupełniać braki.

Rozpoczynamy więc dzień, rano udajemy się do kuchni, otwieramy lodówkę i voilà – jest nasza wskazówka – zdrowe jedzonko. Teraz czas na zwyczaj – przygotowujemy sobie pyszne śniadanie i zajadamy. A potem – nagroda. Pomyślcie o czymś dla Was atrakcyjnym, np. mogę wypić kawę dopiero po takim śniadaniu.

Mamy schemat, teraz pozostaje kwestia wytrwania. Według Duhigg’a, aby taka pętla stała się nawykiem już w momencie pojawienia się wskazówki, powinniśmy poczuć pragnienie nagrody. Gdy na samym początku będziemy ją antycypować, reszta pójdzie gładko. Dlatego przyzwyczajajmy nasz mózg do myślenia o nagrodzie jak tylko dostrzeżemy wskazówkę. To będzie nasz motywator.

Proponuję także otworzyć kalendarz na dacie 31 grudnia 2016r. i wpisać tam w trybie oznajmującym wszystkie zrealizowane zadania (tak, tak, już teraz zakładamy, że się uda!), np. od roku codziennie jem zdrowe śniadania.

Poniżej znajduje się bardzo pomocny schemat obrazujący efektywne wdrażanie nowego nawyku.

flowchart-silanawyku
http://charlesduhigg.com/have-resolutions/

Trzymam kciuki za realizację wszystkich postanowień!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *